Tunnelmia Helsingborgin Bibu-biennaalista

  • Ruotsin kulttuuriministeri Jeanette Gustafsdotter Bibun avajaisissa
  • Assitej Internationalin puheenjohtaja Sue Giles Australiasta
  • Rune Vadstrøm Andersen, Magali Bancel, Viktoria Dalborg ja Bengt Andersson keskustelivat sirkusdramaturgiasta
  • Ruotsin Assitejn Niclas Malmcronan vetämä keskustelu ohjelmistoista
  • Kohtaamisia ja keskusteluja

Lapsille ja nuorille suunnattujen esitysten kanssa työskentelevät kokoontuivat toukokuussa Helsingborgin kansainväliseen Bibu biennaaliin – Mitä annettavaa tapahtumalla on taiteilijan näkökulmasta?

Bibu on lapsille ja nuorille suunnatun esittävän taiteen kansainvälinen tapahtuma, joka järjestetään joka toinen vuosi Helsingborgissa Ruotsissa. Bibun taustayhteisöt ovat Ruotsin Assitej ja Teatercentrum. Tapahtuman ohjelmistossa painottuvat laaja työpaja- ja seminaariohjelma sekä ohjelmistoon valitut ruotsalaiset ja kansainväliset lapsille ja nuorille suunnatut esitykset. Sirkuksen tiedotuskeskuksen verkottumismatkalla Bibuun viime toukokuussa tutustui sirkustaiteilija Susanna Liinamaa.

Kahdeksatta kertaa 17.–22. toukokuuta 2022 järjestetty Bibu saavutti pandemiatauon jälkeen suuren suosion ja keräsi 1200 osallistujaa iloisiin jälleennäkemisen tunnelmiin. Suurin osa osallistujista tuli Ruotsista ja sen lisäksi Helsingborgiin saapui kansainvälisen lasten- ja nuortenteatterijärjestö ASSITEJn jäseniä laajalti ympäri maailman. Osa seminaariohjelmasta oli suunnattu kotimaan toimijoille ja osa oli englanninkielistä.

Bibun ohjelmistossa nähtiin 36 esitystä. Ruotsalaisten tuotantojen lisäksi ohjelmisto sisälsi esityksiä Norjasta, Australiasta, Kanadasta, Uudesta-Seelannista, Taiwanista ja Etelä-Afrikasta. Kansainvälisessä ohjelmistossa painottuivat tänä vuonna alkuperäiskansojen esitykset. Tapahtuman laajan tarjonnan teemapolut liittyivät mm. kestävään kehitykseen, kouluun esityspaikkana ja erityistä tukea tarvitseviin esitysten tekijöinä ja kokijoina. Tapahtuman esityspaikkoina olivat kaupungin konserttitalo, teatteri ja kulttuuritalo keskustassa, mutta ohjelmisto levittyi myös Helsingborgin areenalle ja muihin kulttuuritiloihin keskustan ulkopuolella.

Suomalaisedustusta Bibussa: Susanna Liinamaa, Johanna Mäkelä (Sirkuksen tiedotuskeskus) ja Antti Suniala (Race Horse Company).

Myös Digital Leap -hankkeen partnerikokous järjestettiin Bibun yhteydessä Helsingborgissa. Siihen Sirkuksen tiedotuskeskuksesta osallistuivat Johanna Mäkelä ja Miika Sillanpää. Suomesta Bibuun matkasi myös Suomen Assitej, joka järjesti työpajan tapahtumassa Assitejn Pohjoismais–balttilaisen verkoston ohjelmistossa. Suomen Assitej kutsui jäsenistöstään Race Horse Companyn pitchaamaan teoksensa Assitejn pohjoismais-baltialaiseen pitchaustilaisuuteen Bibussa. Sirkuksen tiedotuskeskuksen verkottumismatkalle Bibuun valikoitui avoimen haun kautta Susanna Liinamaa. Kysytään seuraavaksi hänen kokemuksiaan Bibu-biennaalista.

Mihin osallistuit Bibussa? Millaisena tapahtuma näyttäytyi sinulle?  

Osallistuin Bibussa kahteen eri pitchaustapahtumaan, Nordic Baltic Network ja Norway Now, sirkusdramaturgiaa käsittelevään paneeliin Wow what will happen next ja kävin katsomassa neljä esitystä, sekä pyörähdin verkostoitumisillanvietossa.  Nordic Baltic Network oli Suomen Assitej:n isännöimä pitchaustilaisuus, jossa Baltian ja Pohjoismaiden Assitejt esittelivät toimintaansa ja kultakin maalta oli mukana yhden tai useamman ryhmän edustaja markkinoimassa esityksiään. Norway Now:ssa norjalaiset lastenteatteritoimijat pitchasivat teoksiaan.

Ohjelmisto oli ainakin omaan silmääni kattava ja monipuolinen, sekä käsitti laajalti eri esittävän taiteen aloja. Lapsia ei esitysten yleisöissä juurikaan näkynyt, mikä on sääli.

Miten Bibu mielestäsi toimii taiteilijan näkökulmasta? Toimiiko Bibu myyntitapahtumana, jos ei ole omaa esitystä ohjelmistossa?

Lähdin Bibuun ensisijaisesti katsomaan esityksiä ja kuuntelemaan seminaareja, eräänlaiselle opintomatkalle siis, en niinkään myymään omia teoksiani. Työstän tällä hetkellä paria lapsille ja nuorille suunnattua esitystä ja minusta oli mielenkiintoista pitkästä aikaa nähdä muita esityksiä, sekä pitchauksia. Myyntitapahtumana Bibu toimii parhaiten, jos siellä on oma esitys ohjelmistossa. Toki tapahtumassa oli järjestetty myös illanviettoja, joissa hieroa tuttavuutta, mutta uskoisin, että hyvä esitys tai hyvä pitch esityksestä ovat parhaat käyntikortit.

Jos osallistuisit tapahtumaan uudelleen, mihin suuntaisit oman huomiosi tai mitä valitsisit ohjelmaasi? 

Olen aika tyytyväinen toteutuneeseen matkaohjelmaan. Jälkiviisaana varaisin enemmän aikaa matkaan kokonaisuutena. Nyt minulla oli vain kahden päivän lippu, ja paljon mielenkiintoista ohjelmaa jäi siitä syystä kokematta.

Mikä tapahtuman anti oli sinulle?

Oli ihanaa päästä tarkastamaan kansainvälistä tarjontaa, etenkin kun viimeiset pari vuotta tuntuu menneen pienessä kuplassa. Toisten esityksiä katsoessa ja analysoidessa opin taiteilijana aina itsekin uutta.

Voit tutustua Bibuun ja Assitej’hin allaolevien linkkien kautta. Ja kysymyksiä voi toi aina esittää Suomen Assitej’lle, mikäli jokin asiaan liittyvä kiinnostaa! Seuraavan kerran Bibu järjestetään 15.–18.5.2024

Lue lisää tämän vuoden Bibusta Suomen Assitejn sivuilta: http://www.assitej.fi/ajankohtaista

Bibu https://bibu.se/en
Suomen Assitej http://www.assitej.fi/
Assitej International http://www.assitej-international.org/en/

Teksti ja kuvat: Johanna Mäkelä ja Susanna Liinamaa


Tekijä

Kirjoittaja on Sirkuksen tiedotuskeskuksen viestintäsuunnittelija.