“Uudet avaukset syntyvät kasvotusten” – Performing HEL antoi taide-elämyksiä, verkostoitumista ja tuoreita ideoita

Viime viikolla torstaista sunnuntaihin järjestetty Performing HEL showcase toi Helsinkiin kymmenittäin kansainvälisiä ja kotimaisia presenttereitä sekä teatteri- ja festivaalijohtajia, jotka suunnittelevat tulevia ohjelmistojaan. Opetus- ja kulttuuriministeriön tukeman tapahtuman tavoitteena on kotimaisen esittävän taiteen viennin ja verkostoitumisen edistäminen.

Performing HEL -vieraat pääsivät tapahtuman aikana näkemään, mitä suomalaisen sirkuksen, tanssin ja teatterin kentällä tapahtuu juuri nyt. Showcasen live-ohjelmistossa oli pitchauksia, demoja ja täyspitkiä esityksiä. Mukana oli 30 uransa eri vaiheissa olevaa kotimaista taiteilijaa ja ryhmää, joilla on valmiudet kansainväliseen kiertämiseen ja työskentelyyn.

Helsinkiin saapui yhteensä kuutisenkymmentä presentteriä eri puolilta Eurooppaa. Edustettuna olivat muun muassa ainoa Lontoossa toimiva sirkusnäyttämö Jacksons Lane, Cirqueon Prahasta, Budapestissa toimiva Trafó House of Contemporary Art, Barcelonassa toimiva tanssin talo Mercat de les Flors, Berliner Festspiele, MOVE Ostrava -festivaali Tsekeistä sekä eurooppalainen sirkusverkosto Circostrada. Lisäksi online-osallistujiksi ilmoittautui reilut 70 toimijaa, myös kauempaa maailmalta.

“Kiinnostuin näistä teoksista ja taiteilijoista tosissani ja sovimme vierailuista” Kööpenhaminan ulkopuolella sijaitsevan Baltoppen LIVE -teatterin johtaja Ib Jensen osallistui Performing HEL -tapahtumaan vuonna 2019 ja palasi nyt Helsinkiin.

Näytäntökaudella 2021/2022 Baltoppen LIVEn ohjelmistossa painottuu suomalainen esittävä taide. Mukana on neljä suomalaista sirkus- ja tanssiryhmää, jotka Jensen bongasi edellisestä Performing HEL:stä. 

“Näin kaksi vuotta sitten Kinetic Orchestran I’m Liquidin demon, Agit Cirkin 2+2+2-teoksen pitchauksen sekä Susanna Leinonen Companyn ja nykysirkusryhmä Ilmatilan täyspitkät esitykset Nasty ja Atlas”, Jensen luettelee. “Kiinnostuin näistä teoksista ja taiteilijoista tosissani ja sovimme vierailuista.” Teatterinjohtaja kertoo tehneensä yhteistyötä myös Suomen Tanskan kulttuuri-instituutin kanssa, joka on auttanut levittämään tietoa vierailuohjelmistosta. 

Suomalaiseen esittävään taiteeseen oli tutustumassa myös kaksi toimittajaa tanskalaisesta kulttuurialan julkaisusta ISCENE. Lehden päätoimittaja Rie Hammer vaikuttui muun muassa Zodiakissa torstaina nähdystä Tiia Kasurisen teoksesta I’m not entirely here (cybersad): “Aion olla yhteydessä CPH STAGE -festivalin järjestäjiin ja suositella tätä teosta”, Hammer sanoi.

Tilaa myös uusille ideoille
Danscentrum Sverigen toiminnanjohtaja Amy Fee kuvaili Performing HELin tunnelmaa hyvin erityiseksi. Presentterit pääsivät pitkän ajan jälkeen matkustamaan, katsomaan esityksiä sekä tapaamaan kansainvälisiä kollegoitaan. 

“On ollut mahtavaa päästä katsomaan live-esityksiä, mutta esitysten ja pitchausten väliin jäävä aika ja siinä spontaanisti syntyneet keskustelut ovat myös tärkeitä. Kun kohdataan pitkästä aikaa livenä ja kasvokkain, avautuu tilaa myös uusille avauksille ja ideoille.”

“Zoom-tapaamisissa on toimittava sovittujen sääntöjen mukaan ja pysyttävä tiukasti asiassa, muuten palaverit venyvät liian pitkiksi. Mitään kovin spontaania tai luovaa ei pääse syntymään”, Fee pohti. Helsingissä oli jo alkaneet versoamaan uusia ideoita ja yhteisiä projekteja. 

Performing HEL järjestettiin Helsingissä ja Espoossa kolmannen kerran 2.–5. syyskuuta. Pitchaustilaisuudet, demot ja esitykset olivat avoimia rekisteröityneille kutsuvieraille. Tämänvuotisen tapahtuman järjestivät Sirkuksen ja Tanssin tiedotuskeskukset yhteistyössä Helsingin juhlaviikkojen, Espoon kaupunginteatterin, Svenska teaternin, Klockriketeaternin, Suomen Kansallisteatterin ja Teatterin tiedotuskeskus TINFO:n kanssa. Lisäksi osa vuoden 2021 tapahtuman esityksistä tuli Zodiak – Uuden tanssin keskuksen, Cirko – Uuden Sirkuksen keskuksen, AISTIT / coming to our senses -hankkeen ja Helsinki Biennaalin ohjelmasta.