Kuusi vinkkiä suomalaisen sirkuksen vientiin

  • Pauliina Stålhberg on seurannut autiopaikalta suomalaisia esitysvierailuja Britanniassa. Kuva: Suomen Lontoon instituutti.
  • Kate & Pasin Suhde nähtiin Brighton Fringe 2018 -festivaalin Finnish Season -ohjelmistossa. Kuva: Roxy Mikkonen
  • Finnish Season esitteli brittiyleisölle myös Kate Repposen sooloteoksen Sound Barrier.
  • Jenni Lehtisen esittämä Lyydia kantaesitettiin Brighton Fringe festivaalilla. Kuva: Ari Kauppila
  • Agit-Cirkin teosparin Väkevä/Lyydia toisen osan esittää Sasu Peistola. Kuva Ari Kauppila.

Juuri julkaistun tilaston mukaan Britannia on noussut suomalaisten sirkusteosten ykkösvientimaaksi. Suomalaisen sirkuksen nauttimaa mainetta kannattaa hyödyntää ja kehittää omaa kansainvälistymisstrategiaansa. Suomen Lontoon-instituutin johtaja Pauliina Ståhlberg kertoo kuusi purevaa vinkkiään sirkusryhmien kansainväliseen työhön.

1. Tunne vahvuutesi

Suomalaisella sirkuksella on Britanniassa hyvä maine, mikä on esimerkiksi Race Horse Companyn ja Hanna Moisalan ansiota. Suomalainen sirkus tunnetaan näyttävyydestä johon yhdistyy kujeilevuus ja vaaran tunne. Vaikka esitykset ovat kauniita, katsoja näkee myös sen voiman, tuskan ja epämukavuuden, joka kauneuden taakse kätkeytyy. Tämä vetoaa Britanniassa, jossa yleisöt ovat tottuneita siistiin sivistyneisyyteen. Suomalaistaiteilijat, kuten Jenni Lehtinen Lyydia-esityksessään, eivät peittele ruhjeitaan paksuilla sukkahousuilla, toisin kuin ranskalaisessa sirkusperinteessä. Suomeen yhdistetään täällä raaka alkukantaisuus, ja sitä kannattaa lypsää.

2. Lähde matkaan rohkeasti

Vaikka kaikki menisi katastrofaalisen pieleen, ulkomailla kannattaa silti käydä esiintymässä. Se on ainut tapa saada kokemusta erilaisista tiloista, yleisöistä ja tuotantotavoista. Huonokin kokemus on kokemus, ja siitä voi oppia paljonkin.

3. Kultttuurivienti on kontaktilaji

Live-esitys on parhaimmillaan livenä. Agentit ja tuottajat on aina helpompi saada innostumaan esityksestä kuin parhaastakaan videotallenteesta. Tämän vuoksi on hyvä lähteä pienempiinkin paikkoihin ja festareille esiintymään.

4. Hanki arvioita

Ulkomaalaisissa lehdissä ja sirkusblogeissa olleet esitysarviot ovat avainasemassa, kun tuottajat valitsevat esityksiä. Siksi pienten paikallismedioidenkin arviot kannattaa ottaa talteen. Arvosteluja saa helpoiten käymällä pienemmillä tai sirkukseen erikoistuneilla festivaaleilla.

5. Iske agentteihin

Kun maailman ostajat ovat kokoontuneet yhteen paikkaan, on hyvä aika iskeä ja pitchata teoksia. Esimerkiksi Lontoon Canvas-tapahtuma on tähän tarkoitukseen loistava tilaisuus.

6. Valitse parhaat yhteistyökumppanit

Oikeiden yhteistyökumppaneiden löytäminen vaatii asiantuntemusta ja pitkäjänteistä työtä. Lontoossa yksi menestyksemme salaisuus on, että työskentelemme jo neljättä vuotta sirkustaiteeseen erikoistuneen, alalla erittäin arvostetun Jackson’s Lane -teatterin kanssa. Sirkuksen tiedotuskeskus tuntee suomalaisen taidekentän ja käymme heidän kanssaan jatkuvia keskusteluja. Suomen kulttuuri-insitituutit taas rakentavat verkostoja toimintamaissaan, joten puoleemme kannattaa kääntyä. Sirkusta vievät myös  esimerkiksi Suomen Benelux-, Saksan- ja Tukholman-instituutit. Myös paikan päällä kannattaa käyttää asiantuntija-apua.

Esimerkiksi kun valitsimme esityksiä Brighton Fringe -festivaaleille, käytimme apunamme paikallista tuottajaa, joka osasi valita teokset, jotka kiinnostivat nimenomaan tämän festivaalin yleisöä.

Nykysirkuksesta Suomen Lontoon Instituutin painopistealueena voit lukea tarkemmin instituutin sivuilta.


Tekijä

Kirjoittaja on Suomen Lontoon-instituutin johtaja.